Inhoudsopgave
Sportief Wandelen/Via Vierdaagse
Pagina 2
Alle pagina's

SPORTIEF WANDELEN

Kenmerken van Sportief wandelen

  • Geschikt voor alle leeftijden;
  • Iets sneller dan gewoon wandelen;
  • Op een plezierige manier bewegen in groepsverband;
  • Verbeteren van fitheid en conditie;
  • Ook gewichtsverlies;
  • Zeer geschikt voor mensen met gezondheidsklachten;
  • Verantwoorde opbouw van belasting door professionele begeleiding;
  • Wandeltrainingen van ongeveer één uur.

Sportief wandelen is duidelijk anders dan een stukje wandelen. Het is voor iedereen die aan fitheid wil werken de ideale activiteit. Door de begeleiding en verantwoorde trainingsopbouw biedt het net iets meer dan het "gewone wandelen". Sportief wandelen betekent stevig doorwandelen in een tempo van 5 tot 7 km per uur. Er moet altijd adem overblijven om een praatje te maken. De gemiddelde wandelgroep bestaat uit 10-15 personen. Al pratend en wandelend kun je de meest intensieve gesprekken opzetten. Heel sociaal, maar ook heel informatief en inspirerend als je die gesprekken in een coachingtraject intergreert.

De trainingen duren ongeveer een uur en zijn zeer gevarieerd. Een warming-up om de spieren los te maken, een stuk stevig doorwandelen,oefeningen met tempowisselingen tenslotte even uitlopen en goed rekken. Het bijzondere is dat alle trainingsvormen zoals warming-up en cooling-down, duur- en intervaltraining toegepast worden. Als gediplomeerd Allround Wandel Instructeur geef ik tijdens de trainingen technische aanwijzingen over looptechniek en lichaamshouding. Dat is even wennen want er zijn niet zoveel allround wandel instructeurs. De kans op blessures is dan gering. Met name geschikt voor mensen die lang niet gesport hebben en mensen met gezondheidsklachten. Zeker ook voor mensen die het heerlijk vinden in de natuur met gelijk gestemden op te trekken en te genieten van het feit dat je lichaam wat kan presteren en dat je groeit in je mogelijkheden. Wandelen en dus ook Sportief Wandelen kan altijd en overal. Het enige dat u nodig heeft zijn goede wandelschoenen en bij voorkeur kleding die gemakkelijk en comfortabel zit. Bij regenval volstaat een regenpak en hoofddeksel ter bescherming. Bij zeer extreme weersomstandigheden, zoals ijzel of hevige regenval met harde wind(storm), wordt niet getraind.

 

Trainingen voor Kennedymars of 4-daagse geven wij, in een speciale cursus, op inschrijving.

WandelFit: uniek concept om in beweging te blijven. Tevens is hier het Slim2Move lifestyleprogramma bij te betrekken.

VIA VIERDAAGSE het trainingsprogramma voor personen die voor de 1ste keer willen deelnemen aan de Nijmeegse Vierdaagse met gegarandeerd startbewijs.