NORDIC WALKING

Nordic Walking is een sportieve vorm van wandelen waarbij speciaal ontwikkelde wandelstokken worden gebruikt, de zogenaamde poles. Deze poles gebruik je om behalve je benen nog eens extra met je armen af te zetten. Hierdoor wordt de paslengte groter. Gewoon wandelen is met vrije armbewegingen, Nordic Walking is op dezelfde manier,maar dan gebruik makend van poles. De poles zijn erg licht en met comfortabele bandjes aan de pols verbonden, waardoor ze ook losgelaten kunnen worden. Dit komt terug in de techniek en is belangrijk om niet de hele tijd in de pole te hoeven knijpen, waardoor teveel spanning in de hand, arm en nek ontstaat.

Nordic Walking kun je overal beoefenen: vanuit je voordeur tot een wandeling dwars door het bos. Bij Nordic Walking moet je opnieuw leren lopen, want poles in je handen dwingen je ertoe. Door op deze manier te wandelen, wint u conditie en coördinatie, behendigheid en zelfvertrouwen. Nordic Walking kun je jezelf niet aanleren.

Wat zijn de effecten:

  • Bij Nordic Walking zijn 80% van al de spieren actief;
  • Het caloriegebruik per uur is 400. Bij sportief wandelen(marstempo) is dit 280;
  • De hartslag ligt per minuut 10 to 15 slagen hoger dan bij gewoon wandelen, waardoor de belasting op het hart-longsysteem toeneemt;
  • Ondanks de grotere effecten op het lichaam is de ervaren intensiteit echter niet groter. Dit komt omdat de belasting meer over heel het lichaam verdeeld wordt. De rug-, schouder-, en armspieren worden intensiever gebruikt;
  • Doordat er veel beweging is van het bovenlichaam helpt het goed bij vastzittende spieren en gewrichten van de nek- en borstwervelkolom.Whiplashklachten en RSI verminderen met Nordic Walking;
  • Mensen met een slechte houding zijn zeer gebaat met deze manier van bewegen doordat het de spieren van de borstwervelkolom versterkt. Er is constant een strekking van dit gedeelte van het lichaam;
  • Doordat de belasting van de benen overgenomen wordt door het bovenlichaam is het zeer geschikt bij klachten van heup-,knie-, en enkelgewrichten;
  •  Evenwichtsproblemen zijn beter op te vangen door het gebruik van de poles.

Al onze activiteiten gaan uit van een juist toegepaste looptechniek. Om gezond bezig te zijn en uw conditie te verbeteren, wandelt u in een groep waarbij conditieverbetering en gezelligheid voorop staan.